Reklame er betalt kommunikasjon av et budskap om et produkt, en tjeneste eller en idé fra en avsender som ønsker å vekke oppmerksomhet, skape interesse og informere.
I moderne samfunn er markedsføring nødvendig for at virksomheter skal få solgt sine produkter.
Når en vare skal selges, skal reklamen
-
skape oppmerksomhet om produktet
-
skape interesse for det som skal selges
-
gi deg behov for å eie produktet
-
få deg til å kjøpe – altså få deg til å bruke penger
Tjenester
Reklame kan også brukes til å selge tjenester. Hårklipp, reiser og mobiltelefontjenester kan være eksempler på dette.
Holdninger og vaner
Markedsføring kan skape, vedlikeholde eller endre holdninger og vaner.
-
Hensikten med politisk reklame kan være å øke oppslutningen ved valg.
-
Målet med livssynsreklame er gjerne å utbre et livssyn eller en religion.
-
Reklame mot røyking skal få oss til å leve et sunnere liv. Slik reklame kan endre både holdninger og vaner.
Forbrukere
Forbrukere er personer som kjøper varer og tjenester.
Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som hjelper forbrukere og påvirker styresmakter og næringsliv i en forbrukervennlig retning.
Oppgaver
-
Finn eksempler på reklame som skal
-
selge en vare
-
selge en tjeneste
-
skape holdninger
-
endre en vane
-
Reklamekanaler er der
annonsører formidler reklame. List opp reklamekanaler du kjenner til.
-
Finn ut hva ordene informasjon, reklame og propaganda
betyr.
-
Reklame er viktig for å selge varer og tjenester. Dette er med på å opprettholde og skape arbeidsplasser. Samtidig fører reklame i mange tilfeller til økt forbruk. Reflekter over dette?
-
I Norge er det,
ifølge kringkastingsloven § 3-1, forbud mot reklame for livssyn og politisk
budskap på tv. Hva er bakgrunnen for forbudet? Hva mener du om et slikt forbud?
Forslag til kilder: