Personopplysninger

Helter og antihelter

Målet med reklame er å overbevise oss. Her skal vi se litt på hvem som kan få denne oppgaven.

Idoler og kjendiser

Kjendiser og idoler blir ofte brukt i reklame. Hvis man er flink på ett område, kan man gjerne brukes til å overbevise oss gjennom reklame.

Overføring av kompetanse kaller vi dette virkemiddelet. Kjendiser kan være populære personer fra for eksempel TV-programmer.

Reklame for en bank

Er det slik at de som er flinke til å gå på ski, også er gode på å gi oss råd om hvilken bank vi bør velge?

Helter

Hvem blir fremstilt som helter i denne reklamen?

Parodi

Det er mulig å lage parodi på reklame også. Se eksemplet nedenfor. 

Antihelter

En antihelt er er person som mangler én eller flere egenskaper helter har. Kanskje er det noen ganger lettere å identifisere seg med antihelten enn helten?

 

Best i test

«Vitenskapelige tester» kan brukes for å overbevise mottakeren. Har et produkt vunnet en test, kan det naturligvis utnyttes i reklame. «Best i test» blir dermed et viktig slagord.

«Eksperten»

Det er mulig å bruke sin stilling i samfunnet som argument når en vil påvirke. Eksempel: «Marta Berg er professor i teologi og mener at leting etter olje utenfor Lofoten ...»

Oppgaver

  1. Finn eksempler fra ulike medier der kjendiser blir brukt for å selge varer eller tjenester.

  2. Finn eksempler på at kjendiser blir brukt i holdningskampanjer.

  3. Kan du finne eksempler på at «Best i test» blir brukt av dem som skal selge varer? Hvem kan stå bak slike tester?

  4. Finn argumenter som taler for å bruke helt vanlige mennesker i reklame.

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |