Reklame kan være mer eller mindre skjult. De færreste tenker gjennom hvor ofte de blir utsatt for betalt påvirkning.
Produktplassering
Produktplassering vil si at en vare, en tjeneste eller et varemerke mot betaling blir vist fram i for eksempel en film eller et TV-program. I Norge er det ikke tillatt med produktplassering i programmer som er spesielt rettet mot barn.
Rosabloggere er ofte opptatt av klær, sminke og mote. Flere av dem samarbeider med produsenter som ønsker å plassere produkter i bloggene.
Sponsing
Sponsing er indirekte reklame for å skaffe penger til blant annet idrett og kultur. Bedrifter eller virksomheter som betaler for dette, kan oppleve at deres navn blir mer kjent. Det er positivt å bli identifisert med idrettshelter, men ikke like heldig å bli koblet til juksemakerne som blir tatt i doping.
Tekstreklame
Tekstreklame oppstår når produkter og kommersielle interesser blir framhevet eller positivt omtalt på redaksjonell plass i medier ut fra andre hensyn enn uavhengig og kildekritisk journalistikk.
Til du blir avhengig?
Når du kjøper en datamaskin, følger det gjerne med programmer som er gratis å bruke en viss tid. Etter for eksempel tre måneder får du beskjed om at du må betale hvis du fortsatt ønsker å bruke programmet.
En annen måte å skaffe seg inntekter på er å gjøre en mindre del av en tjeneste gratis. Vil du ha fullversjonen, må du betale.
Hva søker du etter?
Når du bruker søkemotoren Google på Internett, bør du vite at denne er finansiert av reklame, og flere av forslagene til oppslag kan være nettopp reklame. Kritisk sans, kildekritikk og årvåkenhet er derfor på sin plass.
Ren svindel
Ikke rent sjelden blir du utsatt for påvirkning som er ren svindel. Kanskje er det noen som ønsker å få deg til å gi opplysninger du absolutt ikke må gi fra deg, og de kan være ute etter å loppe deg for penger uten at du får noe som helst igjen.
Oppgaver
-
Du har sikkert gått inn i en butikk med ei handleliste, men kommet ut med flere varer enn det som stod på lappen. Hvilke årsaker kan det være til dette?
-
Finn eksempler på skjult reklame.
-
Hvor lett lar du deg påvirke/lure av reklame og kampanjer?