Personopplysninger

Lyd

Reklameprodusenter kan bruke lyd i mange medietyper og sammenhenger. I hverdagen vår er det vel ikke mange steder det er helt stille.

Lydene kan være for eksempel tale, lydeffekter, sang og musikk. Kjenner du igjen stemmen du hører nedenfor?

Støy

Ordet reklame betyr å rope ut. I noen land har man utnyttet dette til å ha høyere volum på fjernsynsreklamer enn vanlige programmer. Canadas kringkastingstilsyn har nå satt en stopper for dette.

I 2011 ga Norsk forening mot støy Snegleprisen  til TV2. Juryen skrev i sin begrunnelse at høylytt reklame som bryter lydnivået for andre programmer, er uttrykk for den samme hensynsløshet som skaper mange andre støyproblemer i dagens samfunn.

Jente som bruker megafon

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |