Personopplysninger

Å reflektere

Slik definerer læreplanen i norsk begrepet å reflektere: «Å reflektere er å undersøke og tenke gjennom ulike sider ved egne eller andres handlinger, holdninger og ideer. Vi kan også reflektere over et saksforhold, praktiske aktiviteter eller egen læring. Refleksjon innebærer å prøve ut egne tanker og holdninger for å utvikle bedre innsikt og forståelse.»

Reflekterende tekster kan være tekster der du utforsker et tema. Å utforske innebærer å undersøke, diskutere, analysere og tolke kunnskap. Fagartikkel og drøftende artikkel kan være eksempler å slike tekster.

Når du reflekterer, kan du utvikle både innsikt, kunnskap, forståelse, holdninger og ferdigheter.

Reflekterende tekster kan også være tekster der du retter oppmerksomheten mot deg selv, og du kan lære deg selv bedre å kjenne.

Ofte bruker du pronomenet jeg, og verbene tro, tenke, synes og føle kan passe til denne skrivehandlingen. Essay og blogg kan være eksempler på slike tekster. 

Avstand?

Noen ønsker å ha større avstand til det de skriver om og velger ubestemte pronomen, man og en.

Synsvinkel

Det er også mulig å legge synsvinkelen hos en annen person, ofte en oppdiktet karakter, og reflektere gjennom denne. Forfatter og jeg-person trenger altså ikke å være samme person.

Andre skrivehandlinger

Ikke rent sjelden kombinerer du skrivehandlingen å reflektere med skrivehandlingene å beskrive og å argumentere

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |