Her
kommer forslag til vurderingskriterier du kan bruke når du
skriver en debattartikkel. De samme kriteriene kan du bruke når du gir
selvrespons, elevrespons eller skriver oppsummering av tilbakemeldinger du har
fått fra medelev(er) og/eller lærer.
Overskrift
Innledning
Hoveddel
-
Er det aktuelt å tilbakevise
påstander andre har kommet med?
-
Er argumentene holdbare?
-
Drøfter
forfatteren en påstand?
-
Kommer de viktigste argumentene
først?
-
Bruker forfatteren
flere typer argumenter?
-
Har momentene som er tatt med, noe
med saken å gjøre?
Avslutning
Språk
-
Bruker forfatteren
ord og uttrykk som binder teksten godt sammen?
-
En debattartikkel kan være saklig og
drøftende, men forfatteren kan også være subjektiv, appellativ og
vise temperament og engasjement.
-
Bruker forfatteren
ord og uttrykk som
mottakeren forstår, og som tjener saken?
Selvstendighet
-
Bruker forfatteren
kilder på riktig
måte?
-
Viser forfatteren evne til å tenke
selv, reflektere og vurdere?
Rettskriving
Tegnsetting