Personopplysninger

Hoveddel

I hoveddelen av teksten drøfter du påstanden du har tatt med i innledninga. Å drøfte vil si å bruke saklige argumenter og diskutere med seg selv eller andre.

Argumentene du bruker når du drøfter, står sterkt dersom de både er riktige og viktige. Vi anbefaler at du nevner de viktigste argumentene først.

Fra Vær varsom-plakaten: «Det er god presseskikk å oppgi kilden når opplysninger er hentet fra andre medier.»

Kompetansemål i ny læreplan i norsk etter 7. trinn:

«Mål for opplæringen er at eleven skal orientere seg i faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige kildene er, og vise til kilder i egne tekster.»

Nedenfor gir vi eksempler på momenter som kan være en del av drøftinga av dette spørsmålet: Bør unge menn vente til de er 23 år med å få lappen?

Argumenter som taler for

I artikkelen Økning i antall ungdomsulykker (2009) kan du hente ut fakta om ungdom og trafikk:

  • Én av fire som døde i trafikkulykker i 2008, var ungdommer i alderen 15 til 24 år.

  • Av 67 ungdommer som omkom i trafikkulykker dette året, var 52 gutter og 15 jenter.

  • Seks av de femten jentene som omkom, var passasjerer.

  • Høy fart er ofte en medvirkende årsak til trafikkulykker.

Dagfinn Moe er seniorforsker ved avdelig for transportsikkerhet på SINTEF. Han har sett nærmere på hvordan ungdomshjernen er i endring. Moe konkluderer med at unge menn har problemer med å vurdere risiko og tenke over konsekvenser (NRK, 2010). Momenter som du kan ta med i drøftinga:

  • Frontlappen i hjernen styrer vurdering av risiko og konsekvenser. Denne er ikke moden før i 25-årsalderen.

  • Ungdom tar risikable valg på mange felt, og i trafikken kan det gå veldig galt.

Tor Inge Soma, leder i Autoriserte trafikkskolers landsforbund, sier i en artikkel dette:

«Det er forskjell på gutter og jenter, det har vi sett lenge. Guttene er lite modne. Med jentene er det motsatt.» 

Argumenter som taler mot

Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven), 2020 § 6: «Diskriminering på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene er forbudt.»

Momenter fra Plan for tiltak mot ungdomsulykker 2010–2013 har en liste på hele 28 tiltak for å få ned tallet på ungdomsulykker. Her nevner vi noen få av dem:

  • Bedre opplæring i trafikksikkerhet og forståelse av risiko

  • Systemer for kontroll av kjørefart

  • Tap av førerkort når trafikkregler brytes

  • Lappen på prøve

  • Strengere krav i prøveperioden

  • Pål Ulleberg, ved Transportøkonomisk Institutt (TØI), laget i 2002 en beskrivelse av seks forskjellige førertyper knyttet til til høy eller lav risikovillighet.

Andre argumenter

Det er fint om du selv trekker inn momenter som kan støtte opp under eller svekke hovedpåstanden.  

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |