Personopplysninger

Drøftende artikkel

En drøftende artikkel er en tekst som informerer om en sak og drøfter en påstand. Å drøfte vil si å bruke saklige argumenter og diskutere med seg selv eller andre.

Slik forklarer læreplanen i norsk verbet å drøfte:

Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.

Argument

Det er ikke tilstrekkelig å gjøre rede for hva andre sier om temaet du skal drøfte. Du må selv finne argumenter som du mener taler for eller mot påstanden du drøfter. Poenget er altså å se en sak fra flere sider. Gjennom drøftinga kan du komme fram til en konklusjon.

Et argument er et utsagn som brukes for å støtte eller svekke en påstand. Gjennom drøftinga har du anledning til å vise i hvilken grad du kan tenke selvstendig. 

I en debattartikkel kan du også drøfte, men her er det rom for å bruke argumenter som kun støtter opp under én side av en påstand, og du kan bruke følelsesargumenter.

Når du drøfter, holder du følelsene dine for deg selv. Tomt prat og appeller unngår du. Du må holde deg til saken du diskuterer. Momentene du velger å ta med i drøftinga, skal være viktige og ha noe med temaet å gjøre.  

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |