Multitasking er ein myte
Av Liv, 10. trinn i Globalskolen 2019
I dei siste åra har tal frå undersøkingar i fleire land gjort det tydeleg at vi
menneske ikkje kan løyse fleire oppgåver samtidig utan at kvaliteten på arbeidet
lir. Uavhengig av alder og kjønn. Kvifor er det da på mange skolar framleis
greitt å ha mobiltelefonen framme i undervisninga? Kva må til for at denne
situasjonen forandrar seg?
Mobiltelefonen er ein del av kvardagen vår
«Vi lever i ei verd der mobiltelefonar har blitt nesten like vanlege som
underbukser», seier professor Terje Rasmussen frå Institutt for media og
kommunikasjon ved Universitet i Oslo til forskning.no. Det har blitt heilt
naturleg at vi har mobiltelefonen like i nærleiken heile dagen – og natta med.
Vi er blitt vande til å få opptil hundrevis av meldingar kvar dag, og det er
berre god folkeskikk å reagere på dei aller fleste av desse meldingane. Nokon av
oss får til og med separasjonsangst om vi gløymer telefonen heime. I følgje
forskning.no kallast dette nomofobi, frå engelsk no mobile phone phobia.
Konfliktar kostar energi og nervar
Er det rart at vi nesten ikkje klarar å leggje bort mobiltelefonen i fleire
minutt? Eller ein heil skoletime? Er nokon overraska over at skoleelevar blir
sure og irriterte når læraren ber dei om å putte mobilen i sekken? Samtidig
viser ein studie som universitetslektor Magnar Ødegård frå Universitetet i Oslo
la fram i 2018, at 60 prosent av elevar blir forstyrra av uro i klasserommet. Og
ulovleg kommunikasjon, speling, juks eller digital mobbing er ofte ei årsak til
uro. Sjølvsagd blir lærarar også påverka av bråk. Og av og til kan det vere
enklare å ignorere at nokon sit på mobilen og ikkje følgjer med i timen, enn å
diskutera dette etter at han som kasta lua til kameraten i gjennom klasserommet
har sett seg ned igjen, og dei to venninnene har slutta å prate om helga som
var.
Vaksne som forbilde
Mange skolar har etter kvart forbode mobiltelefonar i undervisninga, skriv
forskning.no, og på nokre skolar må elevar levere telefonen på eit «mobil-hotell»
når dei kjem på morgonen. Fleire avisartiklar framhevar at elevar på slike
skolar fort blir vande med mobil-pausen, og at dei fortel om positive effektar
på læringa og det sosiale livet på skolen. Men kvifor skjer dette berre på nokre
skolar? No er det på tide at alle skolar innfører reglar for mobilbruk i
undervisninga. Og reglane må gjelde for alle. Det er ikkje berre elevar som
brukar mobilen i timen. Mange lærarar tek fram mobilen når elevane skal jobbe
sjølvstendig. Og i kvardagen elles er vaksne nesten like ofte på telefonen som
tenåringar. Eit forbod mot mobiltelefonar i skolen kan derfor berre vere eit
første skritt i kampen mot «alltid-på-mentaliteten». Vaksne må gå føre med gode
eksempel. For heller ikkje dei kan gjere fleire ting samtidig med godt resultat.
Kjelder
forskning.no:
https://forskning.no/kommunikasjon-sosiale-relasjoner-barn-og-ungdom/hvordan-pavirker-mobilen-samfunnet/1065376
Forfattar: Ingrid Spilde
Lasta ned: 10. november 2019
UiO, Institutt for spesialpedagogikk:
https://www.uv.uio.no/isp/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2018/60--av-elevene-blir-forstyrret-av-uro-i-klasseromm.html
Forfattarar: Marika Vartun og Aina Rødal
Lasta ned: 10. november 2019
Forskning.no:
https://forskning.no/barn-og-ungdom-pedagogikk-teknologi/mobilforbud-i-skolen-hva-sier-forskningen/1231627
Forfattar: Bård Amundsen
Lasta ned: 10. november 2019
Forskning.no:
https://forskning.no/internett-sosiale-relasjoner-mobiltelefon/derfor-blir-noen-avhengige-av-mobiltelefonen/327672
Forfattar: Ida Kvittingen
Lasta ned: 23. november 2019