I hoveddelen utdyper og
begrunner du meningen din. Argumentene dine bør være holdbare, det vil si at det
du skriver, er sant, sannsynlig eller rimelig. I tillegg må argumentene ha noe
med saken å gjøre, og de bør stå seg godt i forhold til motargumenter.
Retorikk
Retorikk handler blant annet om å tale eller skrive for å
overbevise. Når du skriver en debattartikkel, kan det være nettopp det
du ønsker å oppnå.
Retorikk kan du bruke til det som er godt og til det
som er mindre bra.
Les gjerne om virkemidler i reklame.
Direkte og indirekte argumentasjon
Når du argumenterer, begrunner du ditt syn i en sak.
Faktaargument
Gyldige argumenter er sanne eller i det minste sannsynlige.
Eksempel:
Det er et faktum (sant) at unge menn i Norge i større grad enn
unge jenter skader seg selv og andre i trafikken.
Flertallsargument
At flertallet mener eller sier noe, behøver ikke å bety at det er
fornuftig eller sant.
Eksempel:
De fleste mener at det lurt å stemme på det største partiet. Da
bør du gjøre det også.
Ekspertargument
Du må gjerne vise til forskning og autoriteter dersom disse uttaler
seg på sitt fagområde.
Eksempel:
Ifølge trafikkforsker Dagfinn Moe kan den risikofylte atferden
blant ungdom være både bevisst og impulsiv (Moe, Dagfinn: Ungdom,
natur og ulykker, Notat SINTEF 2008).
Det hjelper ikke å trekke inn
«eksperter» eller kjendiser hvis de
ikke har spesiell kompetanse på det de uttaler seg om.
Eksempel:
Presten sier at vi ikke bør spise kaninkjøtt. Det kan skade helsa
vår.
Å skrive mer enn det en har dekning for, er heller ikke bra.
Eksempel:
I går så jeg ei jente kjøre på feil side av veien. Dette er et
glitrende bevis på at jenter er dårligere sjåfører enn gutter.
Følelser
Noen ganger kan det være like effektivt å bruke følelsesargumenter
som å appellere til fornuften. Det kan du gjøre gjennom for eksempel å fortelle om hendelser, personer eller
situasjoner.
Når du skriver en debattartikkel, kan du
skrive saklig og nøkternt, men det er også rom for å vise både
temperament og engasjement.
Eksempel:
Det er usigelig trist at noen ikke
tar klimaendringene på alvor. Vil vi som vokser opp i dag, i
framtiden kunne se våre barn i øynene og si at vi gjorde det vi
kunne?
Verdier
Du står for noe, og verdiene dine kan du bruke når du argumenterer.
Eksempler:
Når unge menn i så stor grad skader
seg selv og andre i trafikken, kan løsningen være å la dem vente med
å få lappen. Ikke noe er viktigere enn å ta vare på liv og helse.
Eller:
Jeg mener gutter og jenter skal være
likestilte i samfunnet. Da må de samme reglene gjelde for
begge kjønn.
Å drøfte
I en debattartikkel kan du også drøfte et spørsmål. Dette er
særlig aktuelt når du imøtegår noe en annen har skrevet.
Slik definerer den nye læreplanen i norsk begrepet å drøfte:
Å drøfte er å belyse en sak ved å trekke fram forskjellige sider av den, og argumentere både for og imot. Drøftingen kan avsluttes med en konklusjon. Å drøfte kan vi gjøre selvstendig og i dialog med andre. Ordskifte mellom flere om et saksforhold kan bety det samme som å diskutere.
Mål og tiltak
Vi påstår at de fleste er enige om at det er viktig å unngå
trafikkulykker. Det er mulig å argumentere for at gutter bør vente med å
få lappen, men det er også et alternativ å foreslå andre tiltak.
Målet kan være det samme, men veien til målet kan være ulik.
(Se Plan for tiltak mot ungdomsulykker.)