Personopplysninger

Forenkling av dobbeltkonsonant

Av og til tar vi bort én av de doble konsonantene.

I bøyde ord 

Som regel bruker vi ikke dobbeltkonsonant foran en annen konsonant i bøyde ord.

Eksempler:

  • Bestemme – bestemte

  • Glemme – glemte

  • Sykkel – sykler

  • Nøkkel – nøkler

  • Gammel – gamle

  • Snill –snilt

Unngå forvekslinger 

I noen tilfeller må vi beholde dobbeltkonsonanten for at det ikke skal oppstå forveksling med andre ord.

Eksempler:

  • Å vite – vet – visste – har visst

  • Å vise – viser – viste – har vist

  • Ful = lur, fult = lurt

  • Full bøtte – fullt spann

Genitiv 

Vi beholder dobbeltkonsonanten foran genitiv-s.

Eksempler:

  • Kjells bøker

  • En fotballs egenskaper

  • I manns minne

Sammensatte ord 

Dersom vi legger til et nytt ord og får et sammensatt ord, beholder vi dobbeltkonsonanten.

Eksempler:

  • ryggsekk

  • ballbinge

  • hoppdommer

  • veggteppe

Tre like konsonanter

Når vi setter sammen ord og får tre like konsonanter etter hverandre, tar vi bort den ene konsonanten eller bruker bindestrek.

Eksempler:

  • bussjåfør

  • buss-sjåfør

Ved noen endinger 

Vi beholder dobbeltkonsonant i ord som slutter på -dom, - het, -ferdig, -som, -skap og -lig.

Eksempler:

  • trolldom, trelldom, manndom

  • trygghet, utrygghet, frekkhet, snillhet, stillhet, sannhet, skjønnhet, brennhet, slapphet

  • rettferdig, stillferdig, sannferdig,

  • oppfinnsom, besluttsom, smittsom

  • trollskap, villskap, vennskap, mannskap, bannskap, kunnskap, kjennskap

  •  vennlig, grønnlig, stusslig, gjennomsnittlig, uappetittlig

Øvinger

Øving 1 Øving 2 Øving 3
Øving 4 Øving 5 Øving 6
Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring til norske barn i utlandet.