Personopplysninger

Elevtekst 2

Denne teksten er skrevet av Andreas, Norge da han var elev i 10. trinn i Globalskolen

Læreren - vår tids slavedriver

Har du noen gang vurdert å bli lærer, eller kanskje vurderer du det akkurat nå? Du kan jo allerede være pedagog også for alt jeg vet. Om du har tenkt å bli lærer, har lyst til det eller allerede har blitt lærer, så er og blir læreryrket et spesielt yrke. ”Spesielt” er et ord som kan omfatte mye rart, men det gjør sannelig læreryrket også! Kanskje du tror at lærere er det de sjøl sier de er, men da skal du en gang for alle vite hva som egentlig er sannheten – læreryrket er spesielt!

For å gå rett på sak; lærere tjener til sitt daglige brød uten å jobbe for lønna. Ja, faktisk får de penger fra det offentlige for andre folks slit og strev. På arbeidsplassen til læreren får han utdelt en arbeidsgjeng første arbeidsdag. Arbeidsgjengen kalles klasse og jobber som regel seks timer + - fem dager i uka. En klasse består av arbeidere, populært kalt elever, og disse er i de fleste tilfeller like gamle som sine medelever. Men én ting må du merke deg: Som regel er ikke elevene eldre enn 16 år og samtidig gjerne så unge som seks. Du tenker vel det samme som meg? Det er rett og slett snakk om barnearbeid!

Lærere sitter heime eller på arbeidsplassen, den kalles for øvrig skole, og lager nye oppgaver til elevene. En vanlig oppgave går som regel ut på at læreren ønsker å høre ei god historie uten å lese sjøl, så da bestemmer han at historien skal framføres av elevene. Hvis læreren skal planlegge en ferie eller noe annet som krever at man ser på priser og regner ut hva det vil koste, da er det elevenes kunnskaper han benytter seg av. Noen ganger ønsker kona seg nytt fruktfat, eller kanskje er det mannen som ønsker seg brevkniv, mange har sønner som trenger et godnatt-eventyr på senga eller døtre med dukker som trenger klær av siste mote; alt dette får læreren elevene til å lage for ham.

Til og med julepynten til lærerboligen lages på skolen! Hvis læreren ikke har noen til å lage middag til seg på onsdager, bestemmer han at det er matlaging på skolen den dagen. Vi skjønner uten problemer at en skoledag er tilpasset lærerens behov. Den ene dagen lages fruktskåler og brevkniver, en annen dag skal det syes dukkeklær, men hver dag må det skrives nye eventyr, skumle fortellinger eller kanskje et kåseri. På fredager må man skrive litt ekstra, for sønnene krever jo ei god historie sjøl om det ikke er skoledager i helgene. Er det ikke sjukt at vi i et land som Norge faktisk tillater denne grove formen for utnyttelse av mindreårige? Ekstra grovt er det at lærere med god samvittighet bader i et utbytte som elevene faktisk skulle ha hatt for strevet, mens elevene blir til tapere som ikke får ei eneste krone for jobben sin. Barnearbeidere i fattige land får i alle fall litt for arbeidet de gjør, men sånn er det sjølsagt ikke i rike Norge. Læreryrket er spesielt!
 

Det vil alltid finnes elever som ikke kan eller har lyst til å lage fruktskåla læreren bestiller. Tror du den stakkars eleven slipper unna med tilsnakk? Nei, det går nok ikke. Du har rett i at tida for å smekke elevene over fingrene og dra dem etter ørene er forbi, men tro ikke at fysisk straff er borte fra skolene i dag. Man har nemlig lagt avstraffelse til faste tidspunkt i løpet av uka, og vi kjenner det som gym. Lærere liker å kalle det gymnastikk for at det skal låte bra, men egentlig betyr gym Grov Ydmykelse av Mindreårige. I disse timene kan det foregå litt av hvert: 3000 meter løp er for dem som skal seigpines fordi lærerbarna ikke fikk sove av eventyret en eneste kveld ei uke, 5000 meter i bassenget er når det samme skjedde i to uker på rad, SLÅ på ring er leken som brukes hvis ei enkel hendelse skal straffes, mens push-ups, sit-ups og hang-ups er ulike straffemetoder som brukes hvis elever glemmer pennalet heime, sydde for store klær til dukkene eller noe annet rart som læreren ikke likte. Det finnes fortsatt mange flere måter å foreta avstraffelse på; fotball hvis læreren vil spenne bein, rugby hvis læreren vil gjøre hva han vil, slåball hvis han vil ønsker å lage det han kaller "ettersleng" med balltreet, men som var ei straff for at en elev kom for sent til skolen. Gym er vel ikke det du trodde det var?

Man trenger utdanning for å kunne lede en flokk barnearbeidere i Norge – fire år er nødvendig. Det høres mye ut, men det kreves for å utnytte elevene best eller verst mulig. En av tingene lærere lærer på det som kalles lærerskole, er lærerhumor. Det vil si; de lærer det vel ikke, men blir på en måte hjernevaska. Folkelig humor blir sletta fra hjernene deres, og i stedet sprøytes det som kalles lærerhumor inn. Begrepet lærerhumor er kanskje ukjent for deg? Det er ikke så rart, for det skal litt til å oppdage den - ganske enkelt fordi den er komplisert og som regel kjedelig. 

En lærer vil aldri innrømme at det var egne timer i lærerhumor på lærerskolen, så de må ha fått ha fått det på annet vis enn gjennom undervisning. Lærerhumoren er treig, den er svært treig. Det kreves uvanlig humoristisk sans for å kunne ha noe som helst utbytte av en lærers vits. Et eksempel er vitsen om bjørnen fra Lierne som skulle besøke nabobjørnen på Snåsa. De fleste henger med og er spente når vitsen ikke har kommet lengre enn dette, men utpå dagen siger sola ned og Li-bjørnen begynner å tenke på heimvegen. Snåsabjørnen synes det var trivelig med besøk og foreslår at Li-bjørnen kan ligge over hos ham. Nå detter alle utenom lærerne av lasset (kanskje på grunn av fin dialekt, men mest på grunn av hovedpoenget), for Li-bjørnen svarer ”i hi hi i Li i.” Morsom vits, ikke sant? Særlig! Det var en treig vits, men en lærer gapskratter av den mens han roper ”hørte du at det var seks enstavelsesord som rima på rappen!”

Ord som kan bety flere ting, rimord og alskens finurligheter ved grammatikken er ting lærere lett henger seg opp i og lager nye kjedelige vitser av. Og hvis en elev skulle være så heldig å smøre til med en trykkleif, da har en lærer innhold nok til en splitter ny vits som han og kollegene kan le av. Er du fortsatt en av dem som ikke skjønner hva lærerhumor er for noe, da er jeg dårlig til å forklare, men mest sannsynlig er det at du er en lærer som ikke vil forstå. Uansett om du skjønner hva denne formen for humor går ut på eller ikke, så lurer du sikkert på hva lærerhumoren skal være god for, og det er du ikke alene om. Svaret er ganske enkelt at elevene skal jobbe mer, bedre og raskere – enhver vil gjøre alt for å bli fri denne humoren så fort som mulig!

Utdanninga til læreryrket er spesiell og det er også ”arbeidsdagen” hans, men det er enda en merkelig ting med arbeidsdagen som jeg ikke nevnte i stad. En lærer har jo like mange få korte pauser som elevene, men lærere trenger aldri frisk luft. Det har du muligens registrert allerede? På de fleste skoler finnes regler om at man må være så og så lenge ute i friminuttene, men har du noen gang sett en lærer utafor skoledøra i skoletida? Nei, det har du ikke, for lærere tar ikke luftepauser! Hvis de blir konfrontert med dette, blir de sure og sier at bare elvene som jobber hele dagen, får bruk for det. Sant nok, for en lærer gjør jo ingenting...

Behøver forresten en lærer å besøke rektors kontor i negativ forstand? De gjør ikke det, nei! Hva blir så følgene av dette, jo, lærere kan gjøre hva han vil uten å måtte ta hensyn til ordensregler eller lignende. I friminutter røykes det, kanskje spises en sjokolade eller ti etter maten, og en og annen lærer tar sikkert en øl før siste time. I tillegg bruker mange tyggegummi hele dagen lang. Men de slipper billig unna, og dét er mer enn en elev hadde gjort! Dette er galskap, men like fullt hverdagen i norske skoler.

Har du forresten peiling på hvordan lærere sniker seg unna det å få elevene til å jobbe på overtid? Igjen er det en utspekulert måte, så nå må jeg gjøre lekser...

 

Kontakt: info@globalskolen.no | Globalskolen tilbyr nettbasert opplæring i norsk, samfunnsfag og KRLE til norske barn i utlandet. |