Du skal kunne skrive ulike typer tekster, og du skal få og gi tilbakemeldin-ger underveis i skriveprosesser.
Læreplanen i norsk
Nedenfor har vi plukket ut noen kompetansemål som
har med skriveopplæring å gjøre:
Skriveoppgaven
En oppgave kan blant annet gi informasjon om
-
hva temaet i teksten skal være
-
hvilke
skrivehandlinger som er aktuelle
-
hvilken
sjanger
du kan/skal skrive i
-
hva som er formålet med teksten
-
hvem som er mottaker(e) av teksten
-
hvilken målform du skal bruke
-
hvilke vurderingskriterier som er aktuelle
Modelltekst
En modelltekst er en tekst som kan være et godt forbilde for ditt eget
skriveprosjekt. Skriveprosesser starter ofte med en analyse av en slik tekst.
Responsrunder
En skriveprosess kan inneholde
én eller flere responsrunder. Når du gir og mottar tilbakemeldinger, bør disse
bygge på vurderingskriterier som skal være med gjennom hele skriveprosessen.
Oppgave
På nettsiden God underveisvurdering leser vi at all vurdering som skjer før avslutningen av opplæringen, er underveisvurdering.
Hvordan fungerer underveisvurderingen i klassen din? Er det noe som kan gjøres annerledes og bedre?