Når vi
skildrer, beskriver vi for eksempel steder, miljø og/eller personer på en direkte
eller indirekte mål.
Ord fra ordklassene
adjektiv og
verb er
gode hjelpemidler når vi bruker sansene våre til å skildre. Vi kan velge ord som gir mottakeren et positivt, nøytralt eller negativt inntrykk.
Gjennom
skildringer utvider vi ofte øyeblikkene. Dette har visse fellestrekk med
virkemiddelet sakte film. Hvordan ville du ha skildret handlingen
nedenfor med ord?
Direkte personskildringer
Når du skildrer en person, kan
du for eksempel fortelle hvordan personen ser ut, og hvordan han eller hun er.
Eksempler på adjektiver du kan bruke ved direkte skildringer:
-
Høy, mørkhåret, syltynn,
kortvokst, sjenert, glømsk, redd, barnslig, oppvakt, hissig, romantisk
Indirekte personskildringer
Hvilke adjektiver mener du kan
brukes om personene i de indirekte personskildringene nedenfor?
-
Hver gang hun tok ordet i
klassen, ble hun merkelig opptatt av lyset i taket, og vi kunne ane en
ekstra rødfarge i kinnene hennes.
-
Da læreren begynte å bevege
seg mellom pultrekkene, stivnet Karl. Det krøllete papiret med liten skrift
han hadde nistirret på i flere minutter på prøvedagen, forsvant raskt inn i
pennalet. Men ville den ikke helt lydløse bevegelsen hjelpe ham?
Naturskildringer
Hva synes du om Mikkjel Fønhus sin naturskildring nedenfor?
Det kviner ikke der rovfuglen tar seg fram. Det piper ikke.
Stille er rovfuglens flukt.
Det er det samme som revens smygende gang, som mårens lurjakt på
orren i snaret, bare at her er kvisker og forråder. Hauken ser
tiurflokken framme på høgda skimtevis mellom trærne, som møter den i
vilt kappløp og svinner bakover.
Så åpner skogen seg med ett for en myr, og på andre sida av myra er
det tiurene sitter. Nå tar haukevingene til å arbeide rasende,
kaster kroppen framover i voldsom fart. Som en strek skjærer hauken
ut over den åpne myra.
Oppgaver
-
Lag et
signalement av en person som du ber om hjelp til å finne igjen på et
kjøpesenter.
-
Skriv en personkarakteristikk (indirekte
personskildring) av en bestemor.
-
Skriv en naturskildring fra et bjørnehi der
binna for første gang tar to bjørnunger med ut i vårsola.
-
Bruk flest mulig av sansene dine når du lager en
miljøskildring fra en uvanlig interessant naturfagtime på uteskole.